Jaarverslag 2018 | Nationaal Restauratiefonds

2. Samen met impact financieren

2.2 Brouwhuis Breda Het Brouwhuis laat de buurt bruisen

Tijdens de leegstand liet de Bredase ondernemer Arthur Teuwen er zijn oog op vallen. ‘Daar moet ik iets mee doen, dacht ik. Zo’n karakteristiek gebouw, in de ‘upcoming’ stationsbuurt, daar kan ik wat moois van maken’, blikt hij terug. Hij besloot het in 2011 te kopen met zijn bedrijf TTRR, belegger van historisch onroerend erfgoed. Samen met zijn compagnon toverde hij het om tot een plek voor wonen, werken en uitgaan. Daarvoor was herbestemming, restauratie en verduurzaming nodig. De laatste werkzaamheden worden uitgevoerd, terwijl het complex al volop in gebruik is.

In ruim een eeuw tijd zijn er talloze liters bier gebrouwen; Bierbrouwerij De Drie Hoefijzers in Breda was tot 2004 dé brouwerij van het zuiden. Door de leidingen stroomden merken als Breda Bier, Skol en Oranjeboom. Nu, 15 jaar na de sluiting van de bierfabriek, dient het complex als plek om te wonen, te werken en uit te gaan. En al zijn het tegenwoordig andere merken, bier is nog altijd prominent aanwezig; het monument draagt nu de naam Het Brouwhuis en herbergt onder meer de bar Beers & Barrels, waar gasten zelf hun bier tappen. Het oudste deel van het complex, de mouterij, is van 1885. Daarna is de brouwerij continu veranderd en uitgebreid. Dat zie je terug in de combinatie van gebouwen: ketelhuis, brouwzaal, machinekamer, compressorruimte, moutzolder, historische gang en industriële schoorsteen. Door overnames en verplaatsing van de productie was het gebouw niet meer nodig. Omdat dit industrieel erfgoed nog zo mooi intact is, is het aangewezen als rijksmonument.

“We hebben zelfs een appartement in de ammoniaksilo gemaakt.”

Ontdekkingstocht Teuwen liet zijn creativiteit de vrije loop bij het herinrichten. ‘We hebben zelfs een appartement in de ammoniaksilo gemaakt en twee in de gistbakken. En bovenop het gebouw zijn vijf maisonnettes (met energielabel A) en een penthouse gebouwd. In totaal zijn het dertien appartementen en twaalf kantoren, voor onder meer een modebedrijf, een vliegticket- dealer en een uitzendbureau. Alle ruimtes liggen op een andere hoogte. We hebben de indeling aangepast aan het monument. En we hebben zo veel mogelijk details in stand gehouden en hersteld’, zegt Teuwen. ‘Het tegelwerk met zeven kleuren, de stalen dakspanten, het glas-in-lood, de ornamenten en de stalen trappen bijvoorbeeld. Ik vond het leuk om op ontdekkingstocht te gaan in het gebouw. Onder de dakgoot vond ik een ouderwetse gietijzeren geklonken dakgoot. Die hebben we weer in het zicht gebracht.’ Historisch pronkstuk Het historisch pronkstuk van Het Brouwhuis is de bar van horecagelegenheid Beers & Barrels, die in een van de koperen brouwketels is gebouwd. ‘De ketel is monumentaal, dus eigenlijk moesten we daarvan afblijven. Maar, koperdieven hebben vroeger delen van de bar uitgeknipt en meegenomen’, vertelt Teuwen. ‘Daarom hebben we er nu het beste van gemaakt. Op deze manier valt de ketel juist op, het is nu een blikvanger.’

Arthur Teuwen, eigenaar

Jaarverslag Nationaal Restauratiefonds 2018